Gated content of niet, dat is de vraag. Het is tegenwoordig een veelvoorkomend dilemma voor marketeers: wegens de voordelen van het aanbieden van premium content op tegen de nadelen van het vragen om persoonlijke informatie van jouw bezoekers?

Wat is gated content?

Gated content is elk medium dat achter een lead capture-formulier is geplaatst. Met andere woorden, een gebruiker moet persoonlijke informatie verstrekken om toegang te krijgen tot de inhoud – meestal een e-mailadres, telefoonnummer of antwoord op een vraag met weinig wrijving. 

Je zult merken dat het merendeel van deze inhoud 10x premium inhoud is die direct waarde biedt, afhankelijk van de behoeften van je publiek. Naast het bieden van een bron, stelt gated content je in staat om gekwalificeerde leads te verzamelen door meer informatie te vragen – of dat nu een e-mailadres is, naam, titel, bedrijf, telefoonummer, enz. 

Waarom gated content gebruiken?

Marketeers lijken het gewoon niet eens te worden over het gebruik van gated of non-gated content – en dat is niet voor niets. Aan de ene kant geloven marketeers dat de voordelen van het verkrijgen van gekwalificeerde leads opwegen tegen de nadelen van het afwijzen van potentiële bezoekers. Aan de andere kant wordt aangenomen dat door persoonlijke informatie te vragen, je het potentiële bereik van jouw inhoud, SEO-waarde en linkmogelijkheden verliest. Het is niet altijd de beste seo strategie
 

Het Gated Content Debat

Dit debat kan eigenlijk worden teruggebracht tot een enkele vraag: ben je geïnteresseerd in het genereren van paginaweergaven of gekwalificeerde leads?

Voordelen van Gating-inhoud

Wanneer iets gratis wordt aangeboden moet je de volgende informatie verstrekken: 
  • Achternaam; 
  • E-mail; 
  • Bedrijfsnaam; 
  • Functietitel. 

Je profiteert van toegang tot deze inhoud, terwijl de aanbieder er baat bij heeft je een beetje beter te leren kennen (en in je in de toekomst nauwer verwante inhoud aan te bieden). Denk aan jouw eigen bedrijf en de voordelen die je kunt behalen door hoogwaardige content aan te bieden. 

Begrijp jouw publiek beter: door meer details te verzamelen over wie specifiek toegang heeft gehad tot de inhoud, kun je deze leads in de toekomst nauwkeurig targeten en koesteren. 

Nadelen van Gating

Je bereikt misschien een beperkt publiek: het is wat moeilijker om gated content voor je hele publiek te krijgen, tenzij je serieuze moeite en budget achter promotie steekt. Afhankelijk van jouw branche en de behoeften van jouw doelgroep, kan het moeilijk zijn om een groot deel van jouw publiek het gated formulier in te laten vullen. Ben je benieuwd wat de beste strategie voor je is? Kijk op https://seeders.nl

Het kan moeilijker zijn om links te verdienen: jouw publiek zal doorgaans vermijden om te linken naar een gated landingspagina. Veel mensen zullen het delen van gated content overslaan omdat hun publiek er niet klaar voor is om hun informatie aan jouw (of een ander) merk af te slaan.